Novelle: "Karens jul"
1 - Troverdig bilde av virkeligheten
- Pessimistisk
menneskesyn
- Arbeiderklassen
- Tabulagt
tema
- Detaljerte
skildringer
- Deterministisk
Personskildring 2,b:
Karen er en ung enslig mor uten fast jobb og husly.
Hun representere alle som er undertrykt og lider i et samfunn. Når en leser
novellen forstår man at Karen sin lave status gjennom språket hun bruker. Det
er tydelig at karen er fra arbeiderklassen, men hun bruker noen ganger «finere»
språk fordi hun oppfatter politimannen som en mann som er høyere oppe på den
sosiale stigen. De andre personene i novellen er med på å framheve hennes rolle.
Madam Olsen og barnefaren møter vi bare gjennom skildringer fra Karen. Hun har
blitt ett offer av deres handlinger. Karen er framstilt som en konsekvens samfunnets
vilkår. Disse vilkårene gjør at det går bra for noen og dårlig for andre. Karen
har ingen til å hjelpe seg lenger og hun setter sin skjebne i hendene på øvrighetene.
Politimannen kan ses på som en kontrast av Karen. Han har et
tilsynelatende godt liv, preget av lite kriser og konflikt. Han har en høyere
status og hans høyere klasse i samfunnet som tydelig preger hans språk. I
begynnelsen av novellen er politimannen en formell, følelseskald, hard og
dominant.
Oppgave 3:
Novellen er en samfunnskritisk tekt fordi den setter
samfunnet under debatt. Kvinnesyn, klassekamp, øvrighetens rolle, moral og ikke
minst verdighet blir satt på spissen. Karen la sin egen eksistens i hendene til
øvrigheten. Dette er også et aktuelt tema i dag, for mange mennesker kan
øvrigheten være med på å bestemme ens skjebne i kamper eller oppgjør med
samfunnet. Noen ganger må loven vike for et enkeltmenneskets verdighet. Etisk riktig
1 1. Adjektivene i diktet er plassert svært strukturert.
Adjektivene skapet et bilde av verden og samfunnet. Leseren kan se for deg en
verden der ikke er feilfri, og at mange kanskje ikke føler seg bekvem i den
verden de lever i. Adjektivene skaper en fremmedgjort stemning hos leseren.
2
2. De begge har brukt gjentakelse ved å starte
setningene med Jeg. De begge ser på omgivelsene de har rundt seg, men i”
Hjernen er alene” virker personen redd for det som er omgir han. I” jeg ser”
derimot bare observerer jeg – personen og kommer til slutt med en konklusjon om
at han ikke hører hjemme.
3
,,
3. Motivene utvikler seg ved at annethvert vers har
et betraktningsmotiv og konklusjonsmotiv. Konklusjoner blir dratt etter betraktning.
Motivene starter generelt men utvikler seg til å bli mer spesifikke som skaper
et bilde og en videre forståelse hos leseren. Først handler det kosmiske.
Videre får vi en følelse om at hovedpersonen har lett for å se i trange baner.
Motivene er med på å belyse temaet som jeg mener er angst, fremmedfølelse og
frykten for ensomhet.
4 4. Dette er
en gjennomkomponert tekst fordi de tre parallelle handlingene henger sammen.
Gjentakelse for å skape rytme. Han har tre parallelle handlinger” jeg ser”,”
detter er” og” uværet”. Uværet fungerer som en metafor for jeg – personens
følelser.
5 5. Skildrer
individets følelser og subjektive opplevelser. I tillegg formidler forfatteren
opplevelsen av virkeligheten, ikke forklaringen av virkeligheten. Forfatteren
verken forklarer, angriper eller setter problemer under debatt, han skildrer.
Kommentarer
Legg inn en kommentar