Gå til hovedinnhold

Ulike lesemåtar 16.10.2017

Kjenner du igjen nokre av dei nemnde lesemåtane frå norsktimane?
Grunngi svaret?
 Ja eg kjenner igjen fleire av dei nemnde lesemåtane frå norsktimane. Vi har i ulike sammenhengar brukt disse lesemåtane spessielt når vi har lest dikt. Nogre ganger fokuserar vi på forfatteren og deres bakgrunn for å forstå diktet. Dette blir en tolkning der vi som lesar kan nogre om forfatteren før vi lesar. Dette kan gjøre at vi får en større sammenheng og fasitrelatert svar på diktet.
 Både den tekstorienterte lesemåten og lesarorienterte lesemåten kjenner eg igjen frå diktanalyse  på skola. Da må ein tolke diktet selv og analysere teksten.
 Den kontekstorienterte lesemåten kjenner eg ikkje frå nogre av norsktimane og trur ikkje eg har brukt denne lesemåten før. Håper vi får lære mer om det, kanskje det er bare eg som ikkje kjennar den igjen?

Er alle tolkninger av en tekst like gyldige?
Alle tolkinger av en tekst mener jeg er like gyldige for et individ. Spesielt når det gjelder den leserorienterte lesemåten. De er like gyldige fordi alle har ulike syn på verden og dermed vil alle ha forskjellige tolkinger. Dikt og kunst er svært åpen for tolking og det er ingen fasit annet enn den som er riktig for hver enkelt som leser eller ser den.

Hva ligger i en "rimelig tolking" av en skjønnlitterær tekst?
En rimelig tolking er en som henger på greip. Det er ofte mye som skal leses mellom linjene og derfor vil ikke en kontekstorientert lesemåte være hensiktsmessig når man for eksempel leser et dikt. Budskap kan være viktig å ta i betraktning når man skal tolke en slik tekst.

De ulike lesemåtene:
Forfatter - Fokus på forfatter der det skal være sammenheng mellom forfatter og tekst. Det er den historisk-Biografiske metoden og all tekst skal være knyttet til bakgrunnen til forfatteren. Teksten uttrykker derfor tankene og personligheten til forfatteren.
Tekst- Denne lesemåten skal teksten leses og forstås uten kjennskap til forfatteren eller den sosiale konteksten. Nærlesing av teksten står i fokus. Komposisjon, synsvinkel og bildebruk er viktig
Leser- Denne lesemåten skaper rom for tolkning der leserne opplever en tekst ulikt. Tolkingen er formet av egne erfaringer, kunnskaper ol. Den enkelte har bakgrunnskunnskaper og forventninger. Teksten og leseren blir satt i sentrum.
Kontekst- Denne lesemåten dreier seg om alt som omhandler tekst, forfatter og leser. Det kan dreie seg om bestemte verdier og tenkemåter som ligger i alle tekster.

Hvilken lesemåte mener du er typisk i norskfaget?
Jeg mener at forfatterorienterte lesemåten er typisk i norskfaget fordi norskfaget handler mye om å se sammenhenger. Ved å bruke denne lesemåten har man både fakta/bakgrunnsinformasjon og egne tolkninger. Dette gjør det mulig å diskutere som er svært typisk i norskfaget.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nasjonalisme og andre -ismer 25.09.2017

Nasjonalisme: Tradisjonelt så er nasjonalisme en følelse av tilhørighet til en nasjon men kan ofte oppstå i politisk sammenheng. Politisk sett kan det skape positive og negative konsekvenser. På den ene siden så kan det bidra til gode og revolusjonære handlinger. På den annen side så kan det føre til undertrykkelse av menneskene, fordi i virkeligheten så består ikke bare et land av en folkegruppe. Nasjonalisme er et begrep som stadig er under debatt fordi partier og bevegelser som er nasjonalistiske har ulike politiske ståsteder. Patriotisme: Patriotisme er et fenomen som særlig ble utbredt etter den franske revolusjonen og bidro til en positiv oppfattelse av nasjonalisme. Det handler om kjærligheten en har til sitt fedreland. Sjåvinisme: Er en aggressiv form for nasjonalisme der en sterk følelse av selvgodhet knyttet til nasjonalitet oppstår. (kraftpatriotisme) Nasjon: En nasjon kan en definere som en stat. Gjennom tidene har vært ulike betydninger for hva so...

Etterkrigstiden

24. Opplever du Warhols bilde som kritikk av moderne idoldyrking eller en beundring av filmstjernen?  Jeg opplever Warhols bilde som kritikk av moderne idoldyrking fordi han viser et fotografi av et stort idol. Det blir profilert som om idolet oppsluker verden. De 50 bildene har to sider en i svart hvit og en i farger. Fargebildene viser hvordan idoler blir profilert i det moderne samfunnet, men den andre siden viser realiteten av Marilyn sitt liv som endte tragisk med selvmord. 25: Hvorfor tror du «Av rapport fra Vietnam» kunne provosere så mye i 1965? Jeg tror at «Av rapport fra Vietnam» kunne provosere på mange plan. Bildet viser realiteten som USA påførte uskyldige folk i Vietnam. Det var en krig for å stoppe kommunisme, men det gikk ut over svært mange uskyldige mennesker. Det kan provosere både for soldatene som dro i tro om å gjøre noe godt, men også for motstandere ved at det støtter deres meninger. I midten av bilde er det et USA flagg og noe som skal vise...

Det moderne Norge tar form - Husker du? - Emma og Sille

Hvorfor økte folketallet i Norge? Den økte fordi dødeligheten sank, særlig barnedødeligheten. Grunnen til dette var bedre kosthold, mer effektiv jordbruk og større kunnskaper om helse. Hvorfor utvandret mange nordmenn til Amerika? Usa ble sett på som fredens og mulighetens land, der de ble tildelt gratis som lokket dem over Middelhavet. Noen var også drevet av ren eventyrlyst. Hvilke teknologiske forbedringer skjedde innenfor fisket? Fiskerne brukte i større grad garn i stedet for snøre. Det ble utviklet en ny fangstmetode, bruk av snrpenot, som økte fangstvolumet. Hvorfor ble trelast og skipsfart viktige næringer? Fordi infrastruktur vokste og eksport av varer var viktig som krevde skip og som igjen trengte trelast. Hvordan ble infrastrukturen forbedret? Veier og jernbaner ble utbygd som gjorde infrastrukturen betydelig bedre. Når, hvor og hvordan begynte industrialiseringen? Industrialiseringen begynte for full i 1840 i N...